Dag 32, 33 en 34 - Reisverslag uit Tavannes, Zwitserland van Robbert en Margreet Reijn - WaarBenJij.nu Dag 32, 33 en 34 - Reisverslag uit Tavannes, Zwitserland van Robbert en Margreet Reijn - WaarBenJij.nu

Dag 32, 33 en 34

Blijf op de hoogte en volg Robbert en Margreet

09 Juli 2015 | Zwitserland, Tavannes

Dag 32
7 juli 2015
Van Sausheim naar Altkirch, 31 km
Vertrek: 09.00. Aankomst: 12.00 uur
Onbewolkt en om 10.00 uur al weer 31 graden, noordoosten wind

Om 7 uur de wekker. Een goede nachtrust ondanks de vliegtuigen, de snelweg en de Franse pubers. De begeleiding zat er flink bovenop. De Algerijnse jongens waren in voor een praatje en probeerden zelfs Engels te spreken.
In Mulhouse in de vroege ochtend veel werkverkeer en pas laat kwamen wij op ons fietspad, langs het Rijn- Marne kanaal met ook hier weer vele sluisjes en je vraagt je af hoe hier vroeger boten doorheen gegaan zijn. Het fietspad langs dit kanaal was zo mooi dat we een afslag voorbij reden en weer 5 km terug moesten. Vanaf Illfurth naar Altkirch werden we geconfronteerd met de nodige steile heuvels met als klapper de rit naar de camping in Altkirch. De camping ligt aan de rand van het dorp heuvel op. Regelmatig in high stand. Ook geen aanrader voor caravan liefhebbers. Een echte stads camping waar we echt geen dag langer blijven i.t.t. onze bedoeling. Nu een dag eerder naar Zwitserland.
Nb: het is vanavond tropisch heet en benauwd. Net na het eten onweer.
De route na de camping vanmorgen hadden we te danken aan een omleiding. Na onze stadswandeling bleek er een eenvoudiger klimmetje te zijn.
Vandaag ook een stukje snelweg,wel erg spannend, maar we kwamen in Altkirch!!!

Dag 33
8 juli 2015
Van Altkirch naar Laufen in Zwitserland. 62 km
Vertrek 09.45, aankomst 13.30 uur
Weer: zwaar bewolkt en regen, temperatuur onderweg 20 graden, westen wind.

Net voordat de wekker afging, begon het weer te regen. Dus balen. Iets later dan de planning, zaten we toch in de regen om 09.45 op de fiets. De tocht ging heuvel op en heuvel af. Soms met bijna 50 km naar beneden. Een mooi landschap, ook omdat je steeds op afwisselende hoogtes fietste. Gelukkig kwam het zonnetje weer door. Het scheelde wel 15 graden met de vorige dag. Weer een lekker kopje koffie met iets lekkers bij de bakker vlak voor de Zwitserse grens. In Frankrijk is dit allemaal nog te doen. Helaas vergaten we een fles wijn! Ook in Zwitserland worden de routes goed aangegeven. Toch kregen we van een bejaarde race fietser hulp. Hij heeft wel 10 km meegefietst. In Zwingen namen wij afscheid en wij op weg naar de eerste camping wat een boerderij was, waar je kon blijven slapen "im stroh". Dit was niet de bedoeling. Nu mogen we blij zijn dat we tussen een "vaste plaatsen camping" een plekje aan de rand van de camping hebben. Voor het opladen van de accu's kregen we alle hulp van de eigenaresse. De camping ligt aan een riviertje dus vanmiddag lekker in het koude water gezwommen. We hebben nu onze warme kleren weer aan en het thermo ondergoed ligt al klaar voor de nacht.

Dag 34
9 juli 2015
Van Laufen naar Tavannes. 62 km
Vertrek:08.45, aankomst 14.30 uur
Licht bewolkt en 20 graden. Westen wind.

Ons eerste nachtje Zwitserland, betekende direct weer het thermo ondergoed aan en in de slaapzak. Vroeg op en na een goed ontbijt weer op weg. Ons standaard ontbijt: een eitje, een glaasje crape fruitsap, een bekertje yoghurt, een bakje oplos koffie en een aantal sneetjes brood of stokbrood. ( vanmiddag kwamen we tot de ontdekking dat een Zwitsers stokbrood bij een echte bakker 3.10 kost). De Euro en Zwitserse Frank zijn nagenoeg gelijk, maar wat je betaalt voor primaire levensbehoeften is het verschil wel heel erg groot. Het is gedaan met de kwaliteits wijnen uit de omgeving.
Vanavond voelen we het wel in onze benen. Veel bergje op en nu zitten we op een hele mooie boerencamping op 850 meter hoog. Specialiteit van deze boerderij kaas, waarmee je die mooie roosjes kan maken.(naam even vergeten).
Het eerste gedeelte van de tocht ging langs de autoweg en was niet zo geslaagd gezien het vele verkeer. Later gelukkig weer via allerlei landwegen met erg stijle beklimmingen. Nu genieten we onder het genot van een slobber wijntje van een fantastisch uitzicht. De warme kleren gaan alweer aan.

• 09 Juli 2015 - 20:35

Geza:

Ik vind jullie zo geweldig, ik heb er eigenlijk geen woorden voor.
    Martigniy komt dichter bij!! Sterkte en geluk!
    Liefs Geza

• 09 Juli 2015 - 22:59

Ine-trees:

Zwitserland, weer n mijlpaal! En wat n prachtige plaatjes! Succes met de kuitenbijters! Xx

• 09 Juli 2015 - 23:48

Matteke:

Mooi jongens! Gaat best zo te zien, fijn dat jullie genieten! Veel succes met de laatste meters ;-)

• 10 Juli 2015 - 03:04

Lieve Robbert en Margreet,

Wat leuk om te lezen hoe het met jullie en de Fiets-Tour ( Tour de France is er niets bij

• 10 Juli 2015 - 03:14

Danielle:

;) ) gaat! Wij wensen jullie nog veel zonnige meters! Dikke kus vanuit ottawa (Canada) Martin en Danielle

• 10 Juli 2015 - 03:16

Danielle:

PS: Ging iets niet helemaal goed zie ik hierboven ;)

• 10 Juli 2015 - 09:42

Robert En Hanna:

Lieve Robbert en Margreet,

blijft prachtig jullie verhalen te lezen! Wat een verschil steeds met temperatuur. Maar constant zijn de prachtige foto's en slaapplaatsen en al die heerlijke terrasjes! Blijf ook goed genieten in Zwitserland.
    Verwen jezelf! jullie hebben het verdiend!! Liefs van ons! De luie thuiszitters ;)

• 10 Juli 2015 - 14:51

Marius En Gerda:

Lieve Robbert en Margreet,

Complimenten voor natuurlijk jullie tocht der tochten. Maar ook voor het zo concequent bijhouden van jullie verslag. Veel liefs van ons!

• 10 Juli 2015 - 17:26

Piet En Sytske:

Hallo Margreet en Robbert,
    Wat leuk om jullie te volgen.Op deze manier weten we een beetje
    wat jullie meemaken, we genieten er van.
    Veel succes in de bergen!!

• 11 Juli 2015 - 21:48

Betty Drewes:

Hallo hallo lieve Robbert en Margreet,
    Vol bewondering volgen wij jullie. Petje af!!!!
    Zwitserland, een prachtig land, maar het heeft zo zijn iets minder leuke kanten. Jullie hadden al even niets van ons vernomen, maar het was hier een beetje druk. Ook wennen aan de nieuwe situatie en een beetje afkicken. Dat zullen jullie denk ik ook wel moeten als jullie weer goed en wel in Nederland zijn!!! Wat een grote slaapkamer zullen jullie dan hebben en een heel huis om in te lopen i.p.v. te fietsen door de prachtige natuur. Het doel komt steeds dichterbij en dat is, denk ik ook wel prettig. Jullie zijn namelijk al een hele tijd van huis en haard.....
    Ook fijn om over een aantal dagen de kinderen en kleinkinderen weer in de armen te sluiten en de tocht naar boven, naar Annemiek te maken.
    Wij wensen jullie nog heel veel mooi en fijn fietsplezier. Het zal best pittig zijn, want de bergen wachten......ondanks de accu's is dat geen kattenpis.
    Liefs en een dikke knuffel Rienk en Betty

• 12 Juli 2015 - 22:32

Emmy:

Leuk om alles te lezen, heel wat anders dan onze vakantie met de caravan.
    En nu weer kouder .....
    Het kaasje waar jullie het over hadden is een tete de moine kaasje en je maakt
    het roosje op een Girolle. Wij hebben het apparaat. Als jullie terug en wij de verhalen
    horen komen jullie het maar bij ons eten.
    Een goede reis verder en veel sterkte, groetjes Emmy